Dla kogo? Grupowa psychoterapia poprzez zabawę skierowana jest do dzieci, które doświadczają trudności w relacjach społecznych, zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi, np. mają kłopoty z adaptacją do nowych sytuacji, radzeniem sobie ze zmianami oraz nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji międzyludzkich. Dzieci, które mogą skorzystać z grupowej psychoterapii, to te, które izolują się od grupy lub nadmiernie w niej dominują, przejawiają zachowania agresywne lub lękowe, bądź mają trudność z dostosowaniem się do społecznych norm i zasad.
Grupowa psychoterapia jest skierowana do dzieci:
● z problemami emocjonalnymi:
● z trudnościami w relacjach interpersonalnych:
● doświadczających trudnych wydarzeń życiowych:
● z zaburzeniami zachowania:
● z problemami związanymi z samooceną:
● z trudnościami rozwojowymi:
Aktualnie grupa skierowana jest do dzieci w wieku 8-9 lat. Zajęcia prowadzone są w małej grupie (6-8 osób).
Cele psychoterapii grupowej: Psychoterapia grupowa daje dzieciom możliwość zgłębienia przyczyn trudności w relacjach międzyludzkich oraz rozwijania umiejętności niezbędnych w życiu codziennym, szczególnie w kontekście interakcji społecznych. Poprzez aktywny udział w grupowych sesjach oraz kontakt z terapeutami, dzieci uczą się radzenia sobie z różnorodnymi emocjami, co ułatwia im funkcjonowanie w codziennych sytuacjach oraz akceptację innych osób. Podczas zajęć dzieci zdobywają umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, reagowania na krytykę, odmowę oraz współzawodnictwo. Ważnym celem zajęć jest umożliwienie uczestnikom wyrażania własnej osobowości i potencjału, co przyczynia się do wzmacniania wewnętrznych zasobów każdego dziecka.
Psychoterapia grupowa dzieci a Trening umiejętności społecznych (TUS)
Dlaczego psychoterapia grupowa może przynieść większe korzyści?
psychoterapia grupowa
Vs.
Tre
Celem psychoterapii grupowej jest doprowadzenie do trwałych zmian w zachowaniu, myśleniu i przeżywaniu, które pozwolą dziecku na budowanie bardziej satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi oraz lepsze radzenie sobie w realizacji zadań rozwojowych.
Celem treningu umiejętności społecznych jest rozwijanie kompetencji społecznych. Podczas zajęć dzieci uczą się właściwych zachowań podczas konkretnych sytuacji społecznych.
Głębsza praca nad emocjami – Psychoterapia grupowa pozwala dzieciom na zrozumienie i wyrażenie swoich emocji w bezpiecznej atmosferze.
Skupienie na zewnętrznych zachowaniach – TUS koncentruje się głównie na nauce określonych zachowań, ale mniej na rozumieniu emocji.
Trwałe zmiany w relacjach – Dzieci uczą się budowania autentycznych, głębokich relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i empatii.
Czasowa poprawa w relacjach – TUS pomaga w nauce interakcji społecznych, ale zmiany mogą być krótkotrwałe, jeśli nie uwzględnia się głębszych problemów emocjonalnych.
Rozwiązywanie problemów u podstaw – Terapia grupowa skupia się na przyczynach trudności, co prowadzi do bardziej trwałych zmian.
Praca nad objawami, nie przyczyną – TUS uczy, jak się zachować, ale nie koncentruje się na tym, dlaczego dziecko ma trudności.
Wsparcie emocjonalne od grupy – Dzieci otrzymują wsparcie i zrozumienie od rówieśników, co buduje ich pewność siebie i poczucie przynależności.
Mniej miejsca na emocje – TUS jest bardziej zorientowany na ćwiczenie umiejętności niż na wsparcie emocjonalne.
Długofalowe efekty – Dzięki pracy nad emocjami i relacjami, dzieci osiągają bardziej trwałe i głębokie zmiany w swoim zachowaniu i samopoczuciu.
Krótkoterminowa skuteczność – TUS może pomóc w poprawie zachowań na krótki czas, ale nie zawsze prowadzi do długotrwałych zmian.
Elastyczność – Terapia grupowa dostosowuje się do aktualnych potrzeb dzieci, poruszając różnorodne tematy w zależności od sytuacji.
Ściśle określony program – TUS ma jasno wytyczony plan, co może ograniczać możliwość reagowania na bieżące emocje i wyzwania dzieci.
Kompleksowe podejście – Psychoterapia grupowa działa zarówno na poziomie emocji, relacji, jak i funkcjonowania społecznego.
Skupienie na jednej sferze – TUS koncentruje się wyłącznie na umiejętnościach społecznych, pomijając inne aspekty życia dziecka.
Psychoterapia grupowa prowadzona jest przez wykwalifikowanych psychoterapeutów.
TUS prowadzony jest przez trenera umiejętności społecznych.
Korzyści z psychoterapii grupowej dla dzieci:
Sposób pracy: Grupa prowadzona jest w nurcie psychodynamicznym, oparta jest na kreatywnej zabawie symbolicznej, której struktura przypomina fabułę. Zajęcia prowadzone są przez dwóch doświadczonych psychoterapeutów dziecięcych. Terapia prowadzona jest w formie zabawy, gdyż zabawa nie tylko bawi, lecz także służy dzieciom jako narzędzie do wyrażania myśli i emocji, zgłębiania relacji oraz nadawania sensu własnym doświadczeniom. Poprzez tę interaktywną formę dzieci mają okazję odkrywać swoje pragnienia, eksplorować strategie radzenia sobie z trudnościami, a także zdobywać wgląd w siebie i świat.
Kwalifikacja do grupy: Przed dołączeniem do grupy konieczne jest przeprowadzenie konsultacji zarówno z rodzicami, jak i z samym dzieckiem. Konsultacje prowadzane są przez osoby prowadzące grupę. Celem tych spotkań jest wstępne rozpoznanie i omówienie trudności, z którymi boryka się dziecko oraz ustalenie, czy udział w grupie terapeutycznej jest na ten moment najbardziej adekwatną i korzystną formą pomocy. Konsultacje te są dodatkowo płatne.
Grupa ma charakter zamknięty, co oznacza, że w trakcie roku nie są przyjmowani nowi uczestnicy.
Zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie:
Zuzanna Leszczyńska tel: 883636462
Katarzyna Stopa tel: 501220860
Czas trwania: Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez 1,5 godziny (piątek godz. 16.30-18.00). W czasie trwania cyklu sesji grupowych terapeuci prowadzący odbywają podsumowujące spotkania z rodzicami zarówno w połowie w terapii, jak i po jej zakończeniu.
Prowadzący:
Zuzanna Leszczyńska, Katarzyna Stopa – psychoterapeutki psychodynamiczne