Dla kogo? Grupowa psychoterapia poprzez zabawę skierowana jest do dzieci, które doświadczają trudności w relacjach społecznych, zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi, np. mają kłopoty z adaptacją do nowych sytuacji, radzeniem sobie ze zmianami oraz nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji międzyludzkich. Dzieci, które mogą skorzystać z grupowej psychoterapii, to te, które izolują się od grupy lub nadmiernie w niej dominują, przejawiają zachowania agresywne lub lękowe, bądź mają trudność z dostosowaniem się do społecznych norm i zasad.

Grupowa psychoterapia jest skierowana do dzieci:

z problemami emocjonalnymi:

  • lęki i fobie – dzieci, które często odczuwają lęk, mają problemy z separacją od rodziców, boją się nowych sytuacji lub cierpią z powodu fobii społecznych,
  • depresja – dzieci, które doświadczają długotrwałego smutku, wycofują się z aktywności, które kiedyś sprawiały im przyjemność, i mają trudności w wyrażaniu swoich uczuć,
  • problemy z regulacją emocji – dzieci, które szybko wpadają w złość, reagują impulsywnie lub mają trudności w radzeniu sobie z frustracją.

z trudnościami w relacjach interpersonalnych:

  • problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji – dzieci, które mają trudności w kontaktach z rówieśnikami, nie potrafią budować satysfakcjonujących przyjaźni lub czują się wykluczone z grupy,
  • konflikty w szkole lub w domu – dzieci, które często wchodzą w konflikty z rówieśnikami, nauczycielami lub członkami rodziny,
  • brak umiejętności współpracy – dzieci, które mają trudności z pracą w grupie, dzieleniem się czy współpracą z innymi.

doświadczających trudnych wydarzeń życiowych:

  • trauma – dzieci, które przeszły trudne lub traumatyczne wydarzenia, takie jak rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby, przemoc domowa czy inne stresujące sytuacje,
  • zmiany życiowe – dzieci, które borykają się z problemami wynikającymi ze zmian w życiu, np. przeprowadzka, zmiana szkoły czy narodziny rodzeństwa,

● z zaburzeniami zachowania:

  • ADHD – dzieci, które mają trudności z koncentracją, kontrolą impulsów, nadmiernym pobudzeniem czy impulsywnością,
  • zaburzenia opozycyjno-buntownicze – dzieci, które często sprzeciwiają się autorytetom, są wybuchowe i mają trudności z przestrzeganiem zasad.

● z problemami związanymi z samooceną:

  • niska samoocena – dzieci, które mają niskie poczucie własnej wartości, często porównują się z innymi i czują się gorsze,
  • poczucie izolacji – dzieci, które czują się osamotnione, wykluczone lub mają trudności zintegrowaniem się z grupą rówieśników.

● z trudnościami rozwojowymi:

  • spektrum autyzmu – dzieci, które mają trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, rozumieniu emocji innych ludzi czy komunikacji,
  • zaburzenia związane z adaptacją do nowych sytuacji – dzieci, które mają trudności z dostosowaniem się do zmian lub nowego środowiska, np. szkoły.

Aktualnie grupa skierowana jest do dzieci w wieku 8-9 lat. Zajęcia prowadzone są w małej grupie (6-8 osób).

Cele psychoterapii grupowej: Psychoterapia grupowa daje dzieciom możliwość zgłębienia przyczyn trudności w relacjach międzyludzkich oraz rozwijania umiejętności niezbędnych w życiu codziennym, szczególnie w kontekście interakcji społecznych. Poprzez aktywny udział w grupowych sesjach oraz kontakt z terapeutami, dzieci uczą się radzenia sobie z różnorodnymi emocjami, co ułatwia im funkcjonowanie w codziennych sytuacjach oraz akceptację innych osób. Podczas zajęć dzieci zdobywają umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, reagowania na krytykę, odmowę oraz współzawodnictwo. Ważnym celem zajęć jest umożliwienie uczestnikom wyrażania własnej osobowości i potencjału, co przyczynia się do wzmacniania wewnętrznych zasobów każdego dziecka.

Psychoterapia grupowa dzieci a Trening umiejętności społecznych (TUS)

Dlaczego psychoterapia grupowa może przynieść większe korzyści?

psychoterapia grupowa

Vs.

Tre

Celem psychoterapii grupowej jest doprowadzenie do trwałych zmian w zachowaniu, myśleniu i przeżywaniu, które pozwolą dziecku na budowanie bardziej satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi oraz lepsze radzenie sobie w realizacji zadań rozwojowych.

Celem treningu umiejętności społecznych jest rozwijanie kompetencji społecznych. Podczas zajęć dzieci uczą się właściwych zachowań podczas konkretnych sytuacji społecznych.

Głębsza praca nad emocjami – Psychoterapia grupowa pozwala dzieciom na zrozumienie i wyrażenie swoich emocji w bezpiecznej atmosferze.

Skupienie na zewnętrznych zachowaniach – TUS koncentruje się głównie na nauce określonych zachowań, ale mniej na rozumieniu emocji.

Trwałe zmiany w relacjach – Dzieci uczą się budowania autentycznych, głębokich relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i empatii.

Czasowa poprawa w relacjach – TUS pomaga w nauce interakcji społecznych, ale zmiany mogą być krótkotrwałe, jeśli nie uwzględnia się głębszych problemów emocjonalnych.

Rozwiązywanie problemów u podstaw – Terapia grupowa skupia się na przyczynach trudności, co prowadzi do bardziej trwałych zmian.

Praca nad objawami, nie przyczyną – TUS uczy, jak się zachować, ale nie koncentruje się na tym, dlaczego dziecko ma trudności.

Wsparcie emocjonalne od grupy – Dzieci otrzymują wsparcie i zrozumienie od rówieśników, co buduje ich pewność siebie i poczucie przynależności.

Mniej miejsca na emocje – TUS jest bardziej zorientowany na ćwiczenie umiejętności niż na wsparcie emocjonalne.

Długofalowe efekty – Dzięki pracy nad emocjami i relacjami, dzieci osiągają bardziej trwałe i głębokie zmiany w swoim zachowaniu i samopoczuciu.

Krótkoterminowa skuteczność – TUS może pomóc w poprawie zachowań na krótki czas, ale nie zawsze prowadzi do długotrwałych zmian.

Elastyczność – Terapia grupowa dostosowuje się do aktualnych potrzeb dzieci, poruszając różnorodne tematy w zależności od sytuacji.

Ściśle określony program – TUS ma jasno wytyczony plan, co może ograniczać możliwość reagowania na bieżące emocje i wyzwania dzieci.

Kompleksowe podejście – Psychoterapia grupowa działa zarówno na poziomie emocji, relacji, jak i funkcjonowania społecznego.

Skupienie na jednej sferze – TUS koncentruje się wyłącznie na umiejętnościach społecznych, pomijając inne aspekty życia dziecka.

Psychoterapia grupowa prowadzona jest przez wykwalifikowanych psychoterapeutów.

TUS prowadzony jest przez trenera umiejętności społecznych.

Korzyści z psychoterapii grupowej dla dzieci:

  • Wsparcie rówieśnicze – dzieci uczą się, że nie są same w swoich problemach, co pomaga im budować poczucie wspólnoty i zrozumienia.
  • Bezpieczne środowisko – mogą eksperymentować z nowymi zachowaniami, komunikacją i wyrażaniem emocji w bezpiecznej, wspierającej grupie.
  • Lepsze rozumienie siebie i innych – uczą się, jak reagować na własne emocje i jak rozumieć uczucia innych.
  • Rozwój umiejętności społecznych – choć psychoterapia grupowa nie jest TUS, pomaga dzieciom w nawiązywaniu i rozwijaniu relacji poprzez praktykę w realnych interakcjach grupowych.

Sposób pracy: Grupa prowadzona jest w nurcie psychodynamicznym, oparta jest na kreatywnej zabawie symbolicznej, której struktura przypomina fabułę. Zajęcia prowadzone są przez dwóch doświadczonych psychoterapeutów dziecięcych. Terapia prowadzona jest w formie zabawy, gdyż zabawa nie tylko bawi, lecz także służy dzieciom jako narzędzie do wyrażania myśli i emocji, zgłębiania relacji oraz nadawania sensu własnym doświadczeniom. Poprzez tę interaktywną formę dzieci mają okazję odkrywać swoje pragnienia, eksplorować strategie radzenia sobie z trudnościami, a także zdobywać wgląd w siebie i świat.

Kwalifikacja do grupy: Przed dołączeniem do grupy konieczne jest przeprowadzenie konsultacji zarówno z rodzicami, jak i z samym dzieckiem. Konsultacje prowadzane są przez osoby prowadzące grupę. Celem tych spotkań jest wstępne rozpoznanie i omówienie trudności, z którymi boryka się dziecko oraz ustalenie, czy udział w grupie terapeutycznej jest na ten moment najbardziej adekwatną i korzystną formą pomocy. Konsultacje te są dodatkowo płatne.

Grupa ma charakter zamknięty, co oznacza, że w trakcie roku nie są przyjmowani nowi uczestnicy.

Zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie:
Zuzanna Leszczyńska tel: 883636462  
Katarzyna Stopa tel: 501220860

Czas trwania: Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez 1,5 godziny (piątek godz. 16.30-18.00). W czasie trwania cyklu sesji grupowych terapeuci prowadzący odbywają podsumowujące spotkania z rodzicami zarówno w połowie w terapii, jak i po jej zakończeniu.

Prowadzący:
Zuzanna Leszczyńska, Katarzyna Stopa – psychoterapeutki psychodynamiczne