Celem konsultacji jest rozpoznanie zgłaszanego problemu, poznanie kontekstu rodzinnego oraz zabranie wywiadu rozwojowego. Zazwyczaj proces konsultacyjny zamyka się w pięciu sesjach, a jego głównym celem jest rozpoznanie kto i jakiej pomocy potrzebuje.
W sytuacji gdy zgłaszany problem wymaga dłuższej pracy wskazana jest psychoterapia. Proces leczenia ma na celu zmniejszenie cierpienia pacjenta głównie za pomocą lepszego rozumienia siebie, co w konsekwencji może prowadzić do zmiany sposobu myślenia, przeżywania czy zachowania. Metody pracy oraz zaangażowanie rodziców w proces terapii zależą od wieku dziecka. Z młodszym dzieckiem pracuję głównie poprzez zabawę, dzięki czemu mogę poznać świat jego wewnętrznych przeżyć, pragnień i potrzeb. Pomoc terapeutyczna zmierza do uwolnienia dziecka od cierpienia oraz daje wsparcie w dalszym rozwoju. Psychoterapia indywidualna młodzieży wskazana jest dla osób, które zmagają się z depresją, stresem, lękami, zaburzeniami odżywiania, zaburzeniami snu, trudnościami w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Praca oparta jest na rozmowie, która ma prowadzić do wzrostu samoświadomości oraz zmian wewnątrzpsychicznych, oraz ustąpienia objawów.
Konsultacja umożliwia rozpoznanie własnego stylu wychowawczego oraz jego konsekwencji, kształtowanie otwartości na dziecko i znajomości siebie w relacji z nim. Spotkania te mogą również pogłębiać rozumienie sytuacji dziecka, jego potrzeb i trudności.
To krótkoterminowa forma pomocy, zalecana głównie w sytuacji kryzysu wywołanego sytuacją losową, przeciążeniem, stresem. Celem spotkań nie jest dążenie do zmiany mechanizmów psychicznych.